• Kod-Knäckarnas material är gratis!

    • Se våra filmer. Streama eller ladda ner.
    • Skriv ut broschyrer och annat material.
    • På flera språk.
  • Mer forskning

    • Forskningen och praktiken
      I skolan bör vi använda läsinlärningsmetoder som har utvärderats och har vetenskapligt stöd. Parallellt får vi förlita oss på ”beprövad erfarenhet”, det vill säga sådant som använts i undervisningen i många år och visat sig ge goda resultat, men som inte alltid granskats under vetenskaplig lupp.
      >>Läs mer
    • Lyckad läsinlärning
      Professor Mats Myrberg vid Lärarhögskolan i Stockholm genomförde för några år sedan på Skolverkets uppdrag en översikt av forskningen kring läs- och skrivsvårigheter (Myrberg, 2002). Ett avsnitt utgörs av en utvärdering av pedagogiska läsinlärningsprogram för elever med läs- och skrivsvårigheter.
      >>Läs mer
    • Ett framgångsrikt arbetssätt
      I det så kallade Konsensusprojektet, lett av professor Mats Myrberg, ringade man genom intervjuer in vad som förenar svenska forskares syn på läs- och skrivfrågor
      >>Läs mer
    • Stor amerikansk undersökning
      I ett av de mest omfattande projekten som någonsin utförts inom läsområdet, granskade en grupp i USA för några år sedan över 115 000 forskningsstudier om läsinlärning
      >>Läs mer